Wat is contentmarketing?

De term ‘contentmarketing’ laat geregeld wenkbrauwen fronsen. Terecht? Misschien. ‘Content in de markt zetten’ is een vrij vaag begrip, dat geven we toe. We scheppen daarom graag wat meer duidelijkheid: wat is contentmarketing?

Een strategie met een hoger doel

Laten we beginnen bij het begin. Contentmarketing is een strategie. Het is de manier waarop je als bedrijf relevante en waardevolle informatie creëert en deelt met het doel om je doelgroep te trekken en te behouden. Aan de hand van contentmarketing bouw je levenslange klantrelaties op door waardevolle content aan te bieden aan potentiële en huidige klanten.

Waardevolle content die behoeften vervult

Een effectief contentmarketingplan richt zich op de behoeften en interesses van je doelpubliek, én op relevante en waardevolle content om die behoeften te vervullen. Dat kan in de vorm van blogposts, videocontent, socialmediaberichten, en e-mails en andere vormen van (online) media zijn.

Wanneer content waardevol is, hangt af van het hogere doel dat je vooropstelde. Het kan helpen om de merkbekendheid en de loyaliteit van klanten te verhogen, en kan ook leiden tot meer websiteverkeer en conversies. Het is belangrijk om te onthouden dat contentmarketing geen directe verkooptechniek is, maar eerder een manier om een band op te bouwen met het doelpubliek en hen te informeren over het merk en zijn producten of diensten.

Contentmarketing is daarom een langetermijnstrategie. Hier streven we niet naar harde conversies, maar naar relaties, naar (mogelijke) oplossingen voor je doelpubliek, naar relevant zijn en iets te betekenen hebben. Uiteraard verlies je dat hoger doel niet uit het oog en draagt alles wat je doet bij tot je contentstrategie en -plan. 

Continu verfijnen en bijwerken

Om effectief te zijn, moet contentmarketing consistent zijn en regelmatig worden bijgewerkt. Het is ook belangrijk om te meten wat werkt en wat niet, en om het contentmarketingplan continu te verfijnen om beter te voldoen aan de behoeften van het doelpubliek.